"Hulpvraag van een zorgorganisatie, en dan?"

unnamed – 2021-12-20T105025.735

De druk op de zorg is enorm. Het verzuim is ongekend hoog: personeel zit in quarantaine, heeft corona of is uitgeput. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat we dagelijks worden gemaild en gebeld door zorgorganisaties die een beroep willen doen op de Nationale Zorgreserve.

Hoe werkt het?
Het team van de Nationale Zorgreserve  spreekt dagelijks met zorgorganisaties in nood. “Het zijn vaak de hrm-managers die in de pen of de telefoon klimmen. De zorgorganisaties die zich melden, ontvangen een e-mail met een aantal vragen. De antwoorden daarop vormen de basis van de hulpvraag.” Hoe hoog is de nood? Aan welke activiteitenpakketten is behoefte? Wat is het karakter van de afdeling waar zorgreservisten aan de slag gaan? Wat heeft de zorgorganisatie van de zorgreservist nodig aan diploma’s en papierwerk?

Activiteitenpakketten
Op basis van de antwoorden maken we  een concept-hulpvraag waarin is toegelicht voor welke activiteitenpakketten  zorgreservisten worden gezocht. Jacqueline Santbergen is communitymanager van de Nationale Zorgreserve en houdt zich dagelijks bezig met hulpvragen en haar regio’s: “We werken met activiteitenpakketten in plaats van functies. Hiermee zijn de verwachtingen voor de zorgreservisten én voor de zorgprofessional met wie hij of zij gaat werken helder. Bovendien zorgt het werken met activiteitenpakketten voor een spoedige inzet, en die snelheid is in deze tijd heel erg nodig.” Als de hulpvraag akkoord is, wordt deze gepubliceerd op het online platform. Zorgreservisten kunnen hierop reageren en vragen stellen aan de communitymanager van de betreffende regio. “Of ze gaan direct naar het rooster om zichzelf in te plannen. Want dát is waar de Nationale Zorgreserve voor staat: eigen regie”, vult Jacqueline aan.

Match
Als een zorgreservist zich meldt, neemt de zorgorganisatie contact met hem of haar op. Daarna volgt een eventueel kennismakingsgesprek. “Deze kennismaking wordt zeer gewaardeerd door onze zorgreservisten. Ze krijgen hierdoor nog meer zin om hun steentje bij te dragen in deze ingewikkelde tijd”,  vertelt Jacqueline enthousiast. Na de ‘match’ pakken zorgreservist en zorgorganisatie de inzet verder samen op. Het team van de Nationale Zorgreserve blijft vanzelfsprekend beschikbaar voor vragen.

Inhoudelijke voorbereiding
Een goede zorgreservist is een kundige zorgreservist. Het bijhouden van kennis en vaardigdheden is belangrijk. De zorgreservisten kunnen gebruik maken van de protocollen die door landelijke kennisinstituut Vilans beschikbaar zijn gesteld. Alle zorgreservisten hebben toegang tot deze protocollen.”

Zorgreservisten staan paraat voor zorgorganisaties die in tijden van crisis kampen met grote capaciteitstekorten. Heeft jouw zorgorganisatie een plotseling tekort aan personeel of verwacht je problemen in de continuïteit van zorg? Doe dan een beroep op zorgreservisten. Meer informatie vind je hier.